Press & Public Affairs
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl
Lexus presenteert in Genève de nieuwe UX, een onconventionele premium C-segment crossover, leverbaar met twee nieuwe aandrijflijnen: een benzineversie en een extra krachtige hybride versie (131 kW/178 pk). Lexus’ nieuwe crossover staat op een nieuw ontwikkeld platform dat meer rijdynamiek biedt en is ontworpen voor automobilisten met een eigentijdse kijk op een luxueuze levensstijl.
Lees verder“Vanaf het allereerste begin hebben we ons bij de ontwikkeling van de Lexus UX gericht op een heel specifieke groep mannen en vrouwen, namelijk de millennials”, aldus Chika Kako, Chief Engineer van de nieuwe Lexus crossover. “We wilden weten wat hun verwachtingen zijn van een premium compacte auto die in staat is hun leven leuker te maken. Dat leidde tot het concept van de UX of Creative Urban Explorer. Design is het allerbelangrijkste argument om voor een auto te kiezen in dit segment. Het laat zien wat een auto kan. Met de UX heeft het Lexus’ ontwerpteam een stijl gerealiseerd die het robuuste en veilige gevoel van een crossover naadloos laat aansluiten op de dynamiek van een hatchback.”
Chika Kako: “De rijeigenschappen van de UX moesten onderscheidend zijn. De crossover moet je niet het idee geven dat er zorgvuldiger mee moet worden gemanoeuvreerd dan met een hatchback vanwege de relatief hoge carrosserie. Daarom rijdt de Lexus UX net zo gemakkelijk als een hatchback.”
De UX is de eerste Lexus die op het nieuwe Global Architecture-C platform staat. Het heeft een uitzonderlijk hoge stijfheid en een opvallend laag zwaartepunt, wat een goede stabiliteit creëert en de UX aansprekende rijeigenschappen geeft.
Lexus levert de UX met twee aandrijflijnen. De UX 200 met een nieuwe 2,0-liter benzinemotor met een hoge thermische efficiëntie van circa 40 procent, hetgeen uniek is in het segment. En de UX 250h met nieuw ontwikkelde hybride aandrijflijn met 2,0-liter viercilinder benzinemotor; vierde generatie, zonder oplaadstekker. Deze versie is ook leverbaar als 4×4. De UX 250h ‘E-Four’ heeft hierbij op de achteras aandrijving via een extra elektromotor. De nieuwe hybride aandrijflijn heeft een nieuwe meer compacte nikkel-metaalhybridebatterij en een elektronische Continu Variabele Transmissie. De UX 250h levert een gecombineerd vermogen van 131 kW/178 pk. Lexus heeft de nieuwe hybride aandrijflijn ontwikkeld om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. De batterij bevindt zich onder de achterste zitplaatsen en draagt bij aan het lage zwaartepunt.
Lexus wilde voor de UX geen typisch crossover-design. Het doel was een compact design dat zowel krachtig als stijlvol overkomt. Een design dat breekt met tradities. Een design dat dynamisch is en tegelijkertijd verfrissend in het segment. De geprononceerde voor- en achterzijde vallen vooral op in vergelijking tot het slankere middendeel van de carrosserie en geven de UX een krachtige uitstraling. Het robuuste frontdesign met de ‘spindle’-grille refereert aan een gevoel van veiligheid, terwijl aan de achterzijde (met terugkerende ‘spindle’-vorm) de vloeiende lijnen het dynamische karakter van de UX benadrukken. De driedimensionale ‘spindle’-grille is nieuw. Het design hiervan verandert al naar gelang de positie ten opzichte van het prominent geplaatste Lexus logo. Een ander typisch Lexus kenmerk is de pijlvormige LED-dagrijverlichting boven de koplampen.
De UX is meteen herkenbaar aan de unieke, origineel gevormde achterlichtunits die zich over de volle breedte van de achterkant uitstrekken. Deze Aero Stabilizing Blade Lights zijn echte eyecatchers. De lichtstreep die het linker achterlicht met het rechter verbindt, bestaat uit 120 LED’s en loopt naar het midden van de achterklep taps toe. Op zijn smalst is deze lichtstreep slechts drie millimeter dik. Een nieuw Lexus designkenmerk dat voor het eerst op de UX wordt toegepast.
De Lexus UX is 4,495 millimeter lang, 1.840 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 millimeter. De draaicirkel is 10,4 meter (tussen stoepranden) waarmee de UX heel gemakkelijk manoeuvreerbaar is. De Lexus UX komt met vier nieuwe wieldesigns met keuze uit 17- dan wel 18-inch wielen. De vijfspaaks 17-inch wielen hebben als wereldprimeur een aerodynamisch design dat de weerstand van wind reduceert en tegelijkertijd de remschijven koelt zonder nadelige gevolgen voor de luchtweerstandscoëfficiënt.
De designers van de UX zochten naar een manier om ex- en interieur samen te laten smelten. Het bovendeel van het instrumentarium lijkt zich voorbij de voorruit uit te strekken. En aan de buitenkant is het alsof de motorkap in directe verbinding staat met de cockpit. De Lexus designers vonden inspiratie in het traditionele Japanse ‘engawa’, een architectonische truc waarmee de grens tussen de binnen- en buitenkant van een huis vervaagt.
Het instrumentenpaneel is verfijnd qua opzet, evenals de A-stijlen. Deze zijn dusdanig gevormd dat de bestuurder goed zicht heeft op de weg en het overige verkeer, precies wat men van een crossover verwacht. Het interieur is verder uiterst overzichtelijk met een duidelijke ‘less is more’-uitstraling.
De soepel lederen bekleding die voor de UX leverbaar is, is vervaardigd aan de hand van de traditioneel Japanse quilttechniek ‘sashiko’. Deze verfijnde techniek wordt ook toegepast bij het maken van vechtsportpakken van judo en kendo (‘martial arts’). De UX is de eerste Lexus met een leverbare interieurafwerking geïnspireerd op het Japanse washipapier dat een warme uitstraling heeft.
Een primeur op de Lexus UX 250h is Predictive State of Charge (SOC). Het systeem weet wanneer de UX een lange weg naar beneden nadert – een voorwaarde is dat de bestuurder volgens de routebegeleiding van het navigatiesysteem rijdt. Op het moment de UX naar beneden rijdt, schakelt SOC automatisch de elektrische rijmodus in, waarbij de brandstofefficiency maximaal is en de batterij maximaal wordt opgeladen.
Een andere situatie waarin Predictive State of Charge voordeel biedt, is wanneer de UX een verkeersopstopping nadert. Dergelijke verkeersomstandigheden kan het systeem tot tien kilometer vooraf voorspellen door gebruikmaking van de verkeersinformatie van het navigatiesysteem. Het systeem zorgt dat de batterij van de UX zo veel mogelijk opgeladen is vóórdat de verkeersopstopping is bereikt. Eenmaal daar aangekomen kan de UX langer volledig elektrisch rijden.
De UX 200 heeft een 2,0-liter benzinemotor die eveneens nieuw is. Hij is gekoppeld aan Lexus’ eerste Direct Shift-CVT, een transmissie die een sportiever gevoel geeft dan een conventionele CVT maar desondanks bijdraagt aan een laag verbruik en een soepele comfortabele rijervaring. De Direct Shift-CVT geeft vooral bij accelereren vanuit stilstand een direct gevoel dat vergelijkbaar is met dat van een manuele transmissie.
De Lexus UX is leverbaar met de laatste versie van het Lexus Safety System +, inclusief een Pre-Collision System (PCS) dat onder meer voetgangers en fietsers herkent, ook in het donker. Andere actieve veiligheidssystemen zijn Lexus Co DRIVE (inclusief Lane Tracing Assist en Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High-beam System en Road Sign Assist. Tijdens achteruitrijden helpt Parking Support Brake aanrijdingen met auto’s achter de UX te voorkomen.
Lexus levert de UX ook als sportieve F SPORT. Het design wijkt af van de reguliere versies. De exclusieve grille bijvoorbeeld, evenals de met chroom omhulde L-vormige mistlampen. De achterbumper van de UX F SPORT kent eveneens een eigen design. Verder staat de F SPORT op speciale 18-inch lichtmetalen wielen.
Vanbinnen is de UX F SPORT uitgerust met onder meer aluminium sportpedalen, sportstoelen die extra ondersteuning bieden, een 8-inch TFT-kleurendisplay en een instrumentenpaneel met verschuifbare ring. De F SPORT profiteert van aanpassingen aan schokbrekers en stabilisatorstangen. Achter monteert Lexus speciale performance dempers voor een sportiever en directer weggedrag.
Dankzij een verlenging van de carrosserie en de nieuwe derde zitrij is de Lexus RX 450hL nog ruimer dan de reguliere RX. De Lexus RX was twintig jaar al uniek. Het was de eerste auto in het toen nieuwe segment van de luxueuze crossovers. Sindsdien is het wereldwijd de populairste luxe-SUV. De Lexus RX 450hL behoudt zijn stijlvolle vormgeving en biedt nu ook de mogelijkheid passagiers mee te nemen op de derde zitrij.
Lexus heeft de carrosserie van de RX onopvallend aan de achterzijde met 110 mm verlengd. De achterruit staat onder een steilere hoek dan de reguliere RX. Daardoor is ook geheel achterin, achter de derde zitrij, voldoende hoofd- en zitruimte én bagageruimte. De tweede zitrij is neerklapbaar in de verhouding 40/20/40. Met een hendel is de stoel op de tweede zitrij naar voren te schuiven voor toegang naar de derde zitrij. De vloer van de bagageruimte in de Lexus RX 450hL is langer dan die in concurrerende modellen, zodat deze Lexus meer gebruiksmogelijkheden biedt.
De derde zitrij in de Lexus RX 450hL biedt hetzelfde comfort en dezelfde luxe als de tweede zitrij. Doordat de tweede zitrij iets hoger is geplaatst, hebben de passagiers op de derde rij voldoende voetenruimte. De standaard lederen interieurbekleding is leverbaar in diverse kleuren. De in drie zones in te stellen climate control is voorzien van uitstroomopeningen bij de derde zitrij. Voor extra gebruiksgemak is de derde zitrij elektrisch neerklapbaar. De Smart Power-achterklep is standaard op de Luxury Line en President Line: wanneer de gebruiker een hand in de buurt van het Lexus embleem houdt, opent de vijfde deur zich automatisch. Details die de veelzijdigheid van de Lexus RX 450hL verder verhogen, zijn de vlakke laadvloer achter de derde zitrij, twee bekerhouders achterin, een eenvoudig op te bergen hoedenplank en afgedekte schuifrails.
De Lexus RX 450hL biedt dezelfde veiligheid, stijl, luxe en prestaties als de versies met twee zitrijen. De vooruitstrevende combinatie van veelzijdigheid, luxe en comfort is verpakt in een carrosserie met scherpe vouwen en rondingen. Lexus’ kenmerkende ‘spindle’-grille is afgewerkt met een verchroomde omlijsting. De optionele L-vormige LED-koplampen zijn per kant voorzien van drie L-vormige elementen.
De in zwart afgewerkte C-stijlen wekken de indruk dat het dak zweeft. De vormen van de grille komen terug aan de achterzijde van de carrosserie en in de L-vormige LED-achterlichten die om de hoek van de carrosserie in het spatbord doorlopen. De 20-inch wielen versterken de krachtige uitstraling van de Lexus RX 450hL. Alle carrosseriekleuren zijn voorzien van een krasbestendige en zelfherstellende laag van duurzame macromoleculaire polymeren.
De Lexus RX 450hL is voorzien van gordijnairbags over de volle lengte van het interieur. Het standaard Lexus Safety System + omvat het Pre-Crash Safety System (PCS) met voetgangersherkenning, Lane Keeping Assist (LKA) met stuurcorrectiefunctie, Automatic High Beam (AHB) en All-Speed Dynamic Radar Cruise Control. De Lexus RX 450hL President Line is standaard voorzien van Blind Spot Monitor (BSM) met Panoramic View Monitor (PVM), Rear Cross Traffic Alert en Adaptive High Beam System (AHS).
De Lexus RX 450hL met Lexus Hybrid Drive combineert de 3,5-liter V6 benzinemotor met brandstofinspuiting en met twee koppelrijke elektromotoren. Het systeemvermogen bedraagt 230 kW/313 pk. Het AWD-systeem is uniek voor deze hybride-uitvoering. Deze werkt zonder zware overbrengingen en aandrijfassen naar de achteras; slechts een aparte elektromotor drijft de achterwielen aan als dat nodig is om optimale tractie te garanderen.
De 7-persoonsversie van de Lexus RX 450h biedt hetzelfde luxueuze, soepele en stille comfort en dezelfde wegligging als de versies met twee zitrijen. De wielophanging met veerpoten voor en dubbele wieldraagarmen achter zorgen voor optimale wendbaarheid en stabiliteit op elk wegdek. Electric Power Steering (EPS) zorgt voor een aangename besturing met uitstekende feedback. De topuitvoering is bovendien voorzien van Adaptive Variable Suspension (AVS), dat de demping aanpast aan de toestand van het wegdek en de omstandigheden.
Het interieur van de Lexus RX 450hL is zeer verfijnd vormgegeven, met stoelen die nauw op het lichaam aansluiten. Optioneel is luxueuze interieurafwerking met hout dat vloeiend meebuigt met de middenconsole. Er is keuze uit Matte Bamboo, Walnut, Dark Brown Shimamoku, 3D Film en Laser Cut Dark Wood. De optionele fullcolour Head-Up Display die in het instrumentenpaneel geïntegreerd is, projecteert desgewenst essentiële informatie op de voorruit, zodat de bestuurder zijn blik niet hoeft af te wenden en op de weg kan blijven focussen.
De multimedia in de nieuwe Lexus RX 450hL voldoet aan alle wensen – van krachtige audio tot vooruitstrevende displays. Het standaard Display Audio-systeem omvat een 8-inch scherm, AM/FM Radio, Bluetooth2®-audio, stemherkenning, een micro SD-kaartslot, een mini-AUX-aansluiting, twee USB-poorten en twaalf speakers. Knoppen die de bestuurder veel gebruikt, zijn onder handbereik geplaatst. Dankzij de USB-poorten bij de middelste zitrij kunnen de passagiers daar hun multimedia-apparaten gebruiken en opladen.
De topversie biedt standaard een Mark Levinson Premium Surround System – met vijftien speakers, een vermogen van 835 watt en een geluidskwaliteit die zelfs de grootste liefhebber in vervoering brengt. Geavanceerde Clari Fi™-technologie om de geluidskwaliteit te herstellen, blaast nieuw leven in digitale geluidsbestanden.
Ook verkrijgbaar is het eerste 12,3-inch multimediadisplay met gedeeld scherm van hoge resolutie. Dat biedt navigatie op het volledige scherm of tegelijk op het gedeelde scherm toegang tot de audio-instellingen, de climate control en allerlei systemen aan boord. Deze optie is inclusief het gemakkelijk te gebruiken Remote Touch Interface.
Motor en aandrijflijn/prestaties
Onderstel, carrosserie
Veiligheid
Luxe, Comfort en gebruiksgemak
De Lexus RX 450hL is voorzien van extra uitrusting, zoals geïntegreerde navigatie, audiosysteem met twaalf speakers, verwarmbare en geventileerde stoelen voorin en verwarmbaar stuurwiel.
Belangrijkste opties
Lexus presenteert in Genève de LF‑1 Limitless concept, een toekomstige luxury crossover die een hoog prestatieniveau koppelt aan onbegrensde luxe. Een studiemodel met nieuwe toonaangevende technologie, innovatie en de evolutie van Lexus design en Craftsmanship. Bij het ontwerp is rekening gehouden met diverse aandrijvingsvarianten, van brandstofcel, hybride, plug-in hybride tot aan volledig elektrisch.
De Lexus LF‑1 Limitless is een creatie van CALTY Design Research in Californië. Een traditioneel Japans zwaard vormde de inspiratie voor de vloeiende en tegelijk agressieve styling. “Dit is ons idee van een nieuw vlaggenschip met de eigenschappen van een crossover en met de performance en luxe zoals die worden geleverd door huidige topsedans”, zegt Kevin Hunter, President CALTY Design Research.
De lange wielbasis (2,97m) van de Lexus LF‑1 schept een atletisch profiel en zorgt voor een groot passagierscompartiment tussen opvallend grote 22-inch wielen. De LF-1 maakt een krachtige indruk. De prestaties en rijdynamiek zijn af te lezen van het design. Een lage daklijn in combinatie met de hogere zitpositie maken duidelijk dat deze crossover is ontworpen voor prestaties en praktisch gebruiksgemak.
Yoshihiro Sawa, President of Lexus International: “Lexus modellen zoals de RX 450h hebben bijgedragen aan de wereldwijde populariteit van de luxury SUV. Dit nieuwe crossover concept schetst een toekomst waarin een hoge mate van dynamiek en gebruiksgemak samengaan met een meer opwindend en innemend design, dat naar ons idee hoge verwachtingen schept in dit segment.”
Luxueus comfort voor alle inzittenden was het doel bij het ontwerpen van het interieur. De LF-1 Limitless viert de Japanse traditie van ‘omotenashi’. Dit is de kenmerkende Japanse gastvrijheid door iedereen met evenveel egards en enthousiasme te verwelkomen en te anticiperen op de behoeften van gasten. De cockpit is sterk op de bestuurder gericht. Analoge schakelaars en knoppen ontbreken. Bediening gaat via gebaren en een minimalistisch display. Het dashboard neemt minder ruimte in, zodat inzittenden voorin meer ruimte hebben. Ook achter is er veel beenruimte, met bij elke zitplaats een eigen display voor het persoonlijke regelen van de climate control en het entertainment.
Het interieur is een lust voor het oog door een metallic goud-koperkleurige afwerking, een kleur die overeenstemt met die van het exterieur. De satijnen glans schept een warm gevoel. Het donkere ‘Cocoa Bean’-leder vormt een fraai contrast met het ‘Chiffon White’-geperforeerde leder op de stoelen. Licht speelt een hoofdrol. Na het indrukken van de startknop gaat de sfeerverlichting aan waarvan de kleur wordt bepaald door de gekozen rijmodus. In de bekleding van de portieren zitten minuscule LED-lampjes die indirect licht verspreiden en de meer directe interieurverlichting in het dak complementeren.
Bijzonder in de LF-1 is de Chauffeur mode. Dat is de opmaat naar autonoom rijden. Na activeren neemt de auto sturen, remmen, optrekken en richting aangeven over. De bestuurder kan het stuur loslaten. In het stuurwiel zitten alle bedieningsfuncties voor aandrijving en rijmodi. Een andere noviteit is een vierdimensionaal navigatiesysteem. De vierde dimensie staat voor connectiviteit en online assistentie; een persoonlijke assistent die anticipeert op de behoeften van de inzittenden. Het navigatiesysteem biedt actuele reistijdinformatie op basis van verkeersdoorstroming en wegcondities. Het geeft ook adviezen voor pauzes, tanken, het zoeken van restaurants en boeken van hotels. Ook achterin is via displays gebruik te maken van de functies van het 4D-navigatiesysteem óf via tablets en smartphones.
Met zijn innovatieve technologie en oogstrelende styling is de Lexus LF‑1 Limitless concept representatief voor het potentieel van een Amazing Experience voor toekomstige Lexus klanten die een hoge mate van luxe, prestaties en online mogelijkheden wensen.
Lexus viert het 10-jarig bestaan van zijn sportlabel F. Speciaal voor deze gelegenheid heeft Lexus de RC F 10th Anniversary ontwikkeld, een gelimiteerde versie van de high-performance sportcoupé RC F die de spirit van het sportlabel optimaal uitdraagt. De RC F Special Edition met atmosferische V8-benzinemotor met 351 kW/477 pk maakt zijn Europese debuut op de Autosalon van Genève.
De Lexus RC F Special Edition is gespoten in de exclusieve matte kleur ‘Nebula grey’ die zijn krachtige design een extra dimensie geeft. Ook de portiergrepen, spiegelkappen, side skirts en haaienvinantenne hebben een matte kleur. De 19-inch multi-spaak lichtmetalen velgen zijn juist uitgevoerd in hoogglanszwart. De grote en duidelijk zichtbare blauwe remklauwen zijn voorzien van het F-logo. De jubileumuitvoering is verder uitgerust met straffere performance dempers.
Het interieur van de RC F Special Edition is uitgevoerd in het kleurthema ‘Blue Carbon’. De sportstoelen zijn bekleed met opvallend blauw anilineleder met witte accenten. In de hoofdsteunen is het F-logo aangebracht. Zowel stoelverwarming als -ventilatie is aanwezig. De levendig blauwe kleur keert terug op het stuurwiel, de versnellingspookknop en de bovenkant van het instrumentarium. En ook de veiligheidsgordels zijn blauw van kleur. De armsteunen van de portieren hebben een carbon-afwerking in blauw, zwart en zilver.
Lexus rust de jubileumuitvoering van de RC F standaard uit met het Carbon Pack. Dit betekent dat zowel de gespierde motorkap als het dak en de actieve achterspoiler gemaakt is van koolstofvezel. Voor een superieur weggedrag in snel genomen bochten, is de performance coupé bovendien voorzien van een Torque Vectoring Differential. Ook de actieve veiligheidssystemen van Lexus Safety Sense + (waaronder Rear Cross Alert en Blind Spot Monitor) zijn standaard.
Lexus’ sportlabel F werd in 2008 geïntroduceerd op de Lexus IS F. De letter F is een verwijzing naar Fuji Speedway, het bekende circuit aan de voet van de hoogste berg van Japan, Fuji. Hier worden alle F-modellen van Lexus als het ware geboren en klaargestoomd voor de openbare weg.
Sinds het begin van het F-sportlabel zijn de Lexus F-modellen auto’s zijn met een gespierd, atletisch design die pure sportprestaties bieden. Auto’s die ‘fun to drive’ zijn en bovenal veel voldoening geven. Tegelijkertijd zijn het modellen met typische Lexus-kenmerken, zoals innovatieve technologie, geavanceerde veiligheid en puur Craftsmanship.
“Het vooroordeel bestaat dat veel performance auto’s lastig te besturen zijn”, aldus een F Engineer. “Maar in de juiste handen zijn ze juist gemakkelijk te rijden, omdat ze voor bestuurders van verschillende niveaus op maat gemaakt worden. Elke bestuurder kan – ongeacht het niveau – het rijplezier van een Lexus F-model ervaren. De auto kan dusdanig ingesteld worden dat hij past bij het niveau van de bestuurder. En zelfs met de basisinstellingen biedt een Lexus F-model ongelooflijk veel rijplezier.”
Lexus test zijn F-modellen op de meest uitdagende circuits zoals Fuji Speedway en de Duitse Nürburgring om op die manier de best mogelijke performance, ‘handling’ en power te kunnen bieden. Het resultaat is een auto met een directe respons die het gevoel geeft dat de bestuurder te allen tijde de controle heeft, ongeacht het niveau van de bestuurder, de wegcondities en de snelheid waarmee gereden wordt.
De Lexus IS F was het allereerste F-model, geïntroduceerd in 2008. Onder de motorkap lag een atmosferische 5,0-liter V8-benzinemotor die Lexus speciaal voor de auto ontwikkelde. Het vermogen bedroeg 310 kW/423 pk. De Lexus IS F accelereerde vanuit stilstand in slechts 4,8 seconden naar 100 km/uur. De auto was uitgerust met een Sport Direct Shift 8-trapsautomaat die toentertijd het snelst schakelde, in slechts 0,1 seconde.
Vermogen en snelheid zijn slechts twee aspecten van een Lexus F-model. Dankzij Lexus’ Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) zijn bestuurders in staat de grenzen van een F-model veilig op te zoeken. VDIM biedt controle over het remmen, de tractie, het sturen en de stabiliteit van de auto. Voor de echte puristen is het systeem ook uit te schakelen.
In 2014 introduceerde Lexus de RC F, gebaseerd op de sportcoupé RC. De V8-benzinemotor van de IS F onderging de nodige wijzigingen en leverde 351 kW/477 pk. De SPDS-transmissie biedt niet minder dan zes rijstanden, inclusief een G-sensor AI-Shift control voor extra high-performance prestaties. Een meer lineaere acceleratie tot maar liefst 7.000 toeren per minuut doet het hart van de ware autoliefhebber beslist sneller kloppen. Dit is mede mogelijk gemaakt door titanium kleppen toe te passen. De RC F is verder uitgerust met een Torque Vectoring Differential – een primeur voor een auto met achterwielaandrijving en de motor voorin. In 2015 rustte Lexus ook de sportsedan GS uit met dezelfde aandrijflijn.
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl