Press & Public Affairs
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl
Lexus tilt bij de vernieuwde RX 450h zaken als comfort, luxe en veiligheid naar een nog hoger niveau. Er zijn belangrijke aanpassingen doorgevoerd bij het best verkochte model van Lexus ooit. De verkoop van de vernieuwde Lexus RX 450h start in het najaar van 2019.
Lees verderDe vernieuwde Lexus RX 450h behoudt zijn krachtige en sportieve looks. Het lijnenspel dat zich uitstrekt van de vóór- tot achterzijde van de auto is verder doorontwikkeld. Het resultaat: een elegant en dynamisch exterieur. De ingenieurs hebben elk aspect van de SUV uitgebreid onder de loep genomen, de stijfheid van de carrosserie en de wielophanging is verbeterd en voorzien van nieuwe schokdempers en het remsysteem is vernieuwd. Daarnaast heeft de vernieuwde RX 450h een primeur als eerste auto ter wereld met het met BladeScan uitgeruste Adaptive High-beam System (AHS). Ook heeft de SUV standaard de nieuwste generatie van het Lexus Safety System + aan boord.
De vernieuwde RX 450h is voorzien van een 12,3 inch groot touchscreen in aanvulling op de oorspronkelijke remote touch interface van Lexus. Deze interface wordt niet langer bediend met een controller, maar met een touchpad. Het nieuwe infotainmentsysteem van de RX450h ondersteunt verder Apple CarPlay en Android Auto. Via je telefoon is spraakbesturing mogelijk in de vorm van Apple Siri of Google Assistant. Je kunt navigeren via de Lexus-navigatie of via je smartphone.
De vernieuwde Lexus RX 450h is voorzien van de nieuwste versie van het geavanceerde Lexus Safety System +. Tot de belangrijkste features van het Lexus Safety System + behoren:
Lexus is een pionier op het gebied van autoverlichting. Als eerste autofabrikant voorzag het zijn modellen van LED-koplampen en een Adaptive High-beam System (AHS), dat voorkomt dat tegemoetkomend verkeer wordt verblind. De vernieuwde Lexus RX 450h beschikt over een wereldprimeur: het eerste automatische grootlichtsysteem ter wereld van het BladeScan-type AHS.
Zo werkt het: LED-licht schijnt op twee bladvormige spiegels die op hoge snelheid ronddraaien. Het licht wordt overgebracht naar een lens om de weg voor de auto te verlichten. Het licht lijkt niet te bewegen, maar ondertussen stuurt het AHS van het BladeScan-type de lichtverdeling op nauwkeurige wijze aan door de rotatie van de bladvormige spiegel te synchroniseren en door de LED-koplampen in en uit te schakelen. Het stelt de bestuurder in staat om voetgangers en verkeersborden veel eerder te herkennen, zonder het zicht vanuit de auto of van bestuurders van tegemoetkomende auto’s te verminderen. Voetgangers kunnen in het donker al op een afstand van 56 meter worden herkend, bij het vorige systeem was dit 32 meter.
De vernieuwde Lexus RX 450h is eleganter en dynamischer geworden. De nieuwe vormgeving van de vóór- en achterbumper zorgt ervoor dat de bumpers optisch perfect aansluiten op de lijnen die van de voorzijde naar de achterzijde lopen. Het design straalt hierdoor nog meer kracht uit. Verder is het onderste deel van de achterbumper optisch verbonden met de achterspatborden.
De kenmerkende Lexus ‘spindle grille’ is voorzien van een nieuw frame dat fraai aansluit op de zijkanten van de voorbumper. De nieuwe, sierlijke koplampen geven de voorkant een scherpe look. Aan de achterzijde zijn de lichtunits voorzien van een structuur met ‘L’-design. Het resultaat oogt bijzonder elegant, sportief en tegelijkertijd ook krachtig.
Bij de vernieuwde Lexus RX 450h zijn tal van verbeteringen doorgevoerd die voor nog meer rijplezier zorgen, zoals veranderingen aan de wielophanging en een verbeterde carrosseriestijfheid. Lexus hoofdingenieur Takeaki Kato heeft met zijn ontwikkelingsteam intensief samengewerkt met het productieteam om voor nog meer rijplezier te zorgen.
Om die stijfheid te realiseren is er onder andere op grote schaal gebruikgemaakt van Laser Screw Welding en spotlassen. Dit en de bijzonder krachtige lijm die is gebruikt, in combinatie met de stijvere stabilisatorstangen, levert een nog directere respons op stuurinput op.
De vernieuwde Lexus RX 450h is voorzien van Active Cornering Assist (ACA) dat onderstuur tegengaat als halverwege een bocht het gaspedaal wordt ingetrapt. Ook is de afstelling van het EPS-systeem geheel herzien. Dat resulteert in een bijzonder lineair stuurgevoel, waardoor de RX 450h onder alle omstandigheden keurig de gekozen koers blijft volgen. De vernieuwde schokdempers van de Lexus RX 450h zijn voorzien van het nieuwe Friction Control Device (FCD), dat hoogfrequente trillingen die door kleine oneffenheden in het wegdek worden veroorzaakt verwerkt. De schokdempers zorgen er tevens voor dat de RX 450h vrijwel niet overhelt in bochten.
1 Stand: mei 2019, volgens data van Lexus
2 Apple CarPlay en Siri zijn handelsmerken van Apple Inc., geregistreerd in de VS en andere landen
3 Android is een handelsmerk van Google LLC
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl