Press & Public Affairs
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl
Nederlanders willen graag meer luxe en comfort in hun nieuwe auto, maar verwachten dat dat veel geld kost. Dit blijkt uit een representatief, nationaal onderzoek dat TNS Nipo deze week uitvoerde in opdracht van Lexus importeur Louwman & Parqui. Lexus liet het onderzoek uitvoeren omdat het de standaarduitrusting van elk type heeft verrijkt. Elke Lexus heeft daardoor altijd cruise control, climate control, een automaat en Lexus Red Carpet Treatment – waaronder vervangend vervoer en een haal-en brengservice voor de auto bij onderhoud of servicebeurt.
Lees verder Lees verderGeordy Bloem, General Manager van Lexus Nederland, ziet in de uitkomsten van het TNS Nipo onderzoek alle reden om stevig campagne te voeren: ‘Uit het onderzoek van TNS Nipo blijkt dat de Nederlander graag steeds luxer zou willen rijden. Men wil een rijk uitgeruste auto plús een optimale service. Bij andere premium merken moet je hiervoor betalen. Bij Lexus is dat gewoon standaard. Dat is een mooie boodschap! Lexus biedt namelijk premium autorijden tegen een prijs die aanzienlijk lager ligt dan het verwachtingspatroon. Bij Lexus heb je voor iets meer dan 26.000 euro al een auto die aan de premium eisen voldoet.’
TNS Nipo komt met heldere cijfers
TNS Nipo onderzocht welke opties Nederlanders op een auto zouden willen hebben, welke ze nu hebben en wat ze verwachten van een premium automerk. De conclusies zijn helder: we willen handsfree kunnen bellen, rijden op de cruise control, climate control om de temperatuur te regelen en een boardcomputer om de prestaties van de auto in de gaten te houden. En als het kan voegen we daar graag een automaat en een USB-aansluiting aan toe. Helaas vinden we deze opties vaak niet terug in de huidige auto’s en men denkt dat een auto met zulke specificaties ten minste 30.000 of zelfs wel 40.000 euro kost.
Enorm verschil tussen wens en werkelijkheid
Er blijkt uit het onderzoek wel vaker een enorm verschil te zitten tussen wat we graag in onze auto zien en wat we zelf in onze auto hebben. Zo zou 7 op de 10 Nederlandse chauffeurs graag cruise control hebben, maar slechts 45% heeft het. Climate control is voor velen een luxe, terwijl 3 op de 4 automobilisten zich er graag op zou willen trakteren. En de automatische versnellingsbak scoort hoog op de wensenlijst van de zakelijke rijder (ondernemers: 57%), maar in de praktijk blijkt de Nederlanders nog vaak zelf te schakelen.
Vrouwen: ‘Mijn auto moet automatisch inparkeren’
Het onderzoek brengt ook een aantal typische verschillen tussen mannen en vrouwen aan het licht. Veel meer dan vrouwen, verwachten mannen in premium auto een geluidsinstallatie dat staat als een huis, vinden ze een Bluetooth verbinding voor de telefoon belangrijk en stellen ze een stuurwiel met knoppen voor het bedienen van onder meer audio en telefoon op prijs. Vrouwen daarentegen kiezen voor comfort: stoelverwarming, regen- en lichtsensoren en een functie voor automatisch inparkeren wil zelfs 1 op de 2 vrouwen in hun luxe auto hebben.
Mannen willen een dealer met loungeruimte en WiFi
Vrouwen blijken gevoeliger te zijn voor service. De vaste monteur die je als Lexus-rijder krijgt, wordt door ruim een kwart aangeduid als ‘zo hoort dat bij een premium merk’. Ook het feit dat ze na onderhoudsbeurt de auto vanbinnen en vanbuiten gepoetst terugkrijgen, vinden vrouwen nog iets belangrijker dan mannen. Mannen worden daarentegen weer gelukkig van een rustige wachtruimte en WiFi.
Ambtenaren worden graag in de watten gelegd
Liefst 90% van de ondervraagde ambtenaren wil centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en als het kan worden ze ook graag verrast door een regen- en lichtsensor. Met lichtmetalen wielen hebben ze dan weer niet zoveel. Maar dáár doe je nu juist zelfstandige ondernemers een groot plezier mee. Net als met stoelverwarming, centrale deurvergrendeling en elektrische snufjes als elektrisch verstelbare buitenspiegels.
Oudere automobilisten hebben kennis van zaken
Jonge en oude chauffeurs verwachten ook heel verschillende zaken. In elk geval qua budget. Zo’n 35% van de seniore rijders (vanaf 55 jaar) vindt dat je voor een auto van minder dan 30.000 euro al best premium zou moeten kunnen rijden. Dus inclusief onder meer een automaat, climate control, cruise control, Bluetooth connecties, een uitstekend audiosysteem, leren (dashboard)onderdelen in het interieur en een haal- en brengservice. Terwijl 40% van de jongeren (25 – 34 jaar) gelooft dat dergelijke luxe pas bereikbaar is als meer dan 40.000 euro wordt uitgegeven.
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl