Press & Public Affairs
Guido Roozekrans
Head of Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl
Lexus viert op 30 juni a.s. zijn dertigjarige bestaan als premiummerk met speciale presentaties tijdens het Chantilly Arts & Elegance Richard Mille. Dit is een van Europa’s toonaangevende luxueuze evenementen voor liefhebbers van auto’s, kunst en lifestyle. Hier voltrekt zich onder meer de ontknoping van de Lexus UX Art Car-competitie en hier is ook de presentatie van de nieuwe LC Convertible Concept – een studiemodel voor een cabriolet met een opvouwbare harde kap. Tevens beleeft de nieuwe Lexus RX zijn Europese première.
Lees verderLexus is officieel partner van de vijfde editie van dit evenement, dat plaatsvindt in de parktuinen van het historische Château de Chantilly, 50 kilometer ten noorden van Parijs. Chantilly Arts & Elegance Richard Mille is een internationaal befaamd premium evenement voor de fraaiste klassieke, moderne en conceptauto’s. Het evenement omvat een competitie voor de fraaiste presentatie, een parade van “de mooiste auto’s ter wereld”, een veiling en talloze andere activiteiten. Er is tevens entertainment waarmee “de kunst van het leven op zijn Frans” wordt gevierd. Als evenement gewijd aan luxe, stijl en craftsmanship is Chantilly Arts & Elegance Richard Mille het perfecte decor voor de jubileumfestiviteiten van Lexus.
De duizenden bezoekers van het evenement in de tuinen van Chantilly vormen de jury van de Lexus UX Art Car-competitie. Zij kiezen de winnaar uit vier unieke exemplaren van de nieuwe UX, de compacte crossover van Lexus. Die dienden als driedimensionaal “doek” voor de vier artiesten in de finale van de competitie. Zij hebben hun emoties en ideeën, die de auto oproept, in unieke creaties vertaald. Deze wedstrijd is opnieuw een voorbeeld van hoe Lexus zich heeft ontwikkeld tot een premium merk dat buiten de autowereld actief is en zich ook richt op gebieden als lifestyle, design en creativiteit.
Lexus ontvangt de bezoekers, presenteert de UX Art Cars en vraagt hen hun stem op hun favoriete kunstwerk uit te brengen. De winnaar wordt aan het einde van de dag bekendgemaakt door de gerenommeerde Franse journalist en tv-presentator Denis Brogniart.
De kunstenaars van wie het werk de finale heeft gehaald, zijn Ana Soler Baena en Antoñito & Manolín uit Spanje, het Franse kunstenaarscollectief Leitmotiv en René Turrek uit Duitsland. Informatie over deze artiesten en hun geselecteerde kunstwerk volgt onder dit bericht.
De Lexus LC Convertible Concept maakte begin dit jaar zijn werelddebuut op de North American International Auto Show in Detroit. Het is een studiemodel voor een nieuwe, open versie van Lexus’ topcoupé, de LC. Het conceptmodel is tot in elk detail ontworpen volgens het thema “Ultieme schoonheid” – van de helling van de voorruit tot aan de vloeiende vormen van de achterzijde. De Lexus LC Convertible Concept neemt deel aan het Concours d’Élégance van Chantilly.
Chantilly Arts & Elegance Richard Mille is het toneel voor de Europese première van de vernieuwde RX, de luxueuze SUV van Lexus. Het vernieuwde model is op diverse punten, zowel van de carrosserie als van het interieur, verfraaid en verbeterd. Verder zijn de wielophanging en het remsysteem verbeterd om de wegligging en het weggedrag verder te optimaliseren. Ook de stuurinrichting is doorontwikkeld voor snellere en preciezere reacties op de stuurinput. De nieuwe Lexus RX is ook ‘s werelds eerste auto die voorzien is van LED BladeScan-technologie voor het Adaptive High-beam System van de koplampen.
Lexus toont tijdens Chantilly Arts & Elegance Richard Mille de nieuwe RX samen met de nieuwe ES sedan, de supersportcoupé RC F Track Edition en de zeldzame en beroemde Lexus LFA supersportauto.
In Bluz wordt het onzichtbare zichtbaar, krijgt licht een tastbare vorm. De oppervlakken in het interieur van de Lexus UX zijn bedekt met pijlen in de vorm van lichtbalken, die zodanig zijn gepositioneerd dat ze de contouren van de auto accentueren. De lichtbalken hebben een fluorescerende punt die wordt geactiveerd met statisch blacklight. Blauwe lasers zijn geïntegreerd in de zwarte delen van het interieur, zodat optisch een eindeloze golving ontstaat in het kielzog van de voorwaarts gerichte lijnen van de auto. Het interieur baadt in warm licht en is gevuld met kristallen bollen die doen denken aan transparante luchtbellen. Dat geeft het gevoel dat het kunstwerk niet in de UX zit, maar in zijn aura.
Het werk van Ana Soler Baena omvat enorme installaties die de expositieruimte binnendringen: wolken van ballen, kettingen van moleculen, drijvende objecten en vliegend gereedschap, werken waarin de toeschouwer de hoofdpersoon wordt.
Gyorin Kozane is een organisch gaas opgebouwd uit blauwe en rode schubben, dat de huid van een vis voorstelt – een motief dat veel voorkomt in de Japanse kunst en cultuur. Het gaaswerk is een driedimensionale structuur van een bio-epoxymateriaal, als het ware geprojecteerd op de carrosserie van de UX als tweedimensionaal doek. De tweeledige, contrasterende oppervlakken vloeien samen, in de geest van het architecturale concept “engawa”. Designers van de UX pasten dat concept toe om een naadloze verbinding te creëren van het interieur en het exterieur van de auto.
Antoñito en Manolín – hun echte namen zijn Trini Salamanca en Pablo Párraga – zijn autodidacte kunstenaars die experimentele meubelstukken creëren en daarbij met kennelijk gemak totem-achtige, geometrische vormen gebruiken. Hun stoelen, kasten en sculpturen hebben een verfijnde brutaliteit, maar blijven aards door de keuze van kleuren en materialen.
Leitmotiv maakt tijdens en op het evenement een kunstwerk om de UX te transformeren in een sculpturale installatie. Elke kunstenaar van het collectief gebruikt een deel van de auto om zijn persoonlijke vaardigheden en interpretatie uit te drukken. Daardoor krijgt de UX talloze facetten en meerdere identiteiten, van illustratief en dromerig tot abstract en spontaan.
Leitmotiv is een collectief van drie Franse kunstenaars: Keim, Wozdat en Ygrek. Alle drie zijn ze afgestudeerd in toegepaste kunst en exponenten van urban painting. Hun specialismen vullen elkaar aan en zorgen samen voor visuele energie in hun kunstwerken.
In The Way of the Samurai heeft René Turrek de passagierszijde van de UX gespoten met strakke lijnen in diverse kleuren en verschillende breedten, waarmee hij de kracht en de moderne technologie van het merk Lexus wil uitdrukken. Door het gebruik van neonkleuren roept hij speciale effecten op, die anders zijn als de auto in daglicht of ultraviolet licht staat. De bestuurderskant van de UX is bespoten met de gebogen lijnen van een samoeraizwaard. De ondergrond is een grijze lak die verandert in een zilverwitte tint zodra de auto in het zonlicht staat of in het flitslicht van een camera.
Turrek is een Duitse graffitikunstenaar, designer en pionier die nieuwe technieken heeft ontwikkeld op het gebied van schilderen en verf, afwerking en speciale effecten. Dit is al zijn tweede Lexus Art Car; in 2015 maakte hij van een NX een kunstwerk tijdens het Lexus Forum Osnabrück.
#Lexus; #LexusUX; #LexusSelfChargingHybrid; #LexusUXArtCar
Guido Roozekrans
Head of Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl