Press & Public Affairs
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl
Zodra rijders achter het stuur van de nieuwe Lexus UX plaatsnemen, komen ze tot de ontdekking dat ze niet in zomaar een crossover zitten. Doordat de UX 250h is uitgerust met Lexus’ vierde generatie zelfopladende hybride aandrijflijn, reageert de onderscheidend gelijnde crossover heel snel. Net als elke hybride Lexus biedt de UX het laagste verbruik en de minste emissies in zijn segment, zónder stekker en zónder ‘range anxiety’. Onder dagelijkse omstandigheden rijdt de UX 250h een groot deel van de rit volledig elektrisch, tot 50 procent van de tijd, afhankelijk van de omstandigheden.
Lees verderLexus’ zelfopladende hybride aandrijflijn van de UX 250h biedt een evenwichtig gecombineerd vermogen van een uiterst efficiënte 2,0-liter viercilinder benzinemotor en krachtige elektromotor(s). De aandrijflijn is voorzien van voorwielaandrijving of E-FOUR vierwielaandrijving. De nieuw ontwikkelde nikkel-metaalhybride accu bevindt zich onder de achterbank waar hij zo min mogelijk bagageruimte inneemt. Bovendien levert de accu op deze manier een bijdrage aan het lage zwaartepunt van de UX 250h. De engineers van Lexus hebben zich behalve op een laag brandstofverbruik en lage emissies ook gefocust op een hoge mate van rijplezier.
Wanneer de UX 250h met lage snelheid rijdt of langzaam accelereert, wordt de auto voortbewogen door de voorste elektromotor (Electric Vehicle Mode). Als het een vierwielaangedreven model betreft, springt de tweede elektromotor achter bij. In beide gevallen rijdt de UX 250h stil, verbruikt hij geen brandstof en produceert hij geen emissies.
Als met een hogere snelheid gereden wordt, schakelt de ultraefficiënte Atkinson Cycle benzinemotor onmerkbaar bij, indien nodig geassisteerd door de elektromotor(s). Door het perfecte samenspel van deze motoren, biedt de UX 250h superieur rijplezier, in combinatie met een laag verbruik en een lage uitstoot.
Tijdens stevig accelereren assisteert de elektromotor de 2.0 benzinemotor. Samen zorgen zij voor een extra krachtig koppel en een lineaire versnelling, precies wanneer dat nodig is.
Tijdens remmen – of als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt – maakt het regeneratief remsysteem gebruik van kinetische energie om elektriciteit te genereren. Die wordt – samen met de elektriciteit die tijdens het rijden vrijkomt – opgeslagen in de hybride batterij. Hierdoor hoeft de UX 250h niet met een stekker geladen te worden.
Al midden jaren 90 ontwikkelde Lexus zijn eerste hybride model
Net als alle grote technologische doorbraken, is Lexus’ leiderschap in hybride technologie niet zomaar tot stand gekomen. Al midden jaren 90 ontwikkelde Lexus zijn eerste hybride model, als onderdeel van een langetermijnstrategie met betrekking tot aandrijflijnen. Sinds Lexus in 2005 ’s werelds eerste premium hybride auto presenteerde (de SUV RX 400h), heeft het wereldwijd meer dan 1,4 miljoen zelfopladende hybride auto’s verkocht. Lexus biedt in Europa negen verschillende hybride modellen aan, waaronder de superefficiënte CT 200h en de uiterst luxe LC 500h en LS 500h met Multi Stage Hybrid.
Behalve rijplezier biedt de Lexus UX 250h ook lage gebruikskosten en een hoge restwaarde. Dit is vooral te danken aan Lexus’ toonaangevende zelfopladende hybride technologie, een accu die net zo lang meegaat als de auto en de lage slijtage van het hybride systeem.
De UX250h heeft geen koppeling. De startmotor en dynamo zijn geïntegreerd in het hybride systeem, hebben geen onderhoud nodig en hoeven niet vervangen te worden. De gebruikelijke distributieriem heeft plaatsgemaakt voor een onderhoudsvrije ketting. Omdat al deze onderdelen geen onderhoud nodig hebben of vervangen hoeven te worden, kan de eigenaar over een periode van vijf jaar ongeveer 1.500 euro besparen.
Een hybride accu van Lexus gaat de volledige levensduur van de auto mee. De betrouwbaarheid ervan wordt benadrukt door ongeveer 60 miljard probleemloze kilometers door hybride Lexus modellen wereldwijd. De garantie bedraagt vijf jaar of 100.000 kilometer.
Dankzij Lexus’ zelfopladende hybride regeneratieve remsysteem – dat goed is voor de eerste helft van alle remkracht – slijten remblokken en -schijven minder snel af. De remschijven van een hybride Lexus hoeven bij 90.000 gereden kilometers zelden vervangen te worden. De remblokken worden vaak slechts één keer vervangen. Door de hogere bandenspanning van hybride voertuigen en de lineaire vermogensafgifte en goede gewichtsverdeling van de UX 250h treedt bovendien minder bandenslijtage op.
Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl