Lexus maakt finalisten Lexus Design Award 2019 bekend

• Zevende editie van Lexus’ internationale ontwerpwedstrijd
  • Thema 2019: ‘Design for a Better Tomorrow’
  • Lexus maakt winnaar Lexus Design Award 2019 op 8 april bekend

Lexus heeft de namen bekendgemaakt van de zes finalisten van de Lexus Design Award 2019. Het is voor de zevende keer dat Lexus deze internationale ontwerpcompetitie voor aanstormende designers van over de hele wereld organiseert. De finalisten zijn gekozen uit 1.548 inzendingen en gaan hun designs met ondersteuning van Lexus uitwerken tot volwaardige prototypes.

Milan Design Week

De ontwerpen van de zes finalisten zijn te zien tijdens de Milan Design Week. Dat is ’s werelds grootste beurs voor interieurontwerp, die ook bekendstaat als Salone del Mobile. De jaarlijks terugkerende beurs – waar ook een Lexus stand te vinden is – wordt altijd in Milaan gehouden. Dit jaar is de beurs geopend van dinsdag 9 tot en met zondag 14 april. Op maandag 8 april maakt Lexus de winnaar van de Lexus Design Award 2019 bekend.

‘Design for a Better Tomorrow’

Sinds het begin van de designwedstrijd is het doel helder: dankzij design de wereld verbeteren. De deelnemende ontwerpers gingen bij de 2019-editie met het thema ‘Design for a Better Tomorrow’ aan de slag. De winnaar wordt door vier wereldvermaarde ontwerpers gekozen uit de volgende zes finalisten (op alfabetische volgorde):

1. Algorithmic Lace, Lisa Marks (Amerika)
    Een 3D-gecustomizede bh voor vrouwen die borstkanker overwonnen hebben.
  2. Arenophile, Rezzan Hasoglu (Turkije, woonachtig in Groot-Brittannië)
    Een project dat de mogelijkheden van woestijnzand in combinatie met verschillende materialen onderzoekt om producten te maken.
  3. Baluto, Jeffrey E. Dela Cruze (Filipijnen)
    Een modulair woonsysteem dat ontworpen is om aardbevingen en tsunami’s te weerstaan.
  4. Green Blast Jet Energy, Dmitriy Balashov (Rusland)
    Een turbine die tijdens het opstijgen van een vliegtuig de ‘jet blast’ van de straalmotor opvangt en omzet in energie.
  5. Hydrus, Shuzhan Yuan (China)
    Noodhulp-apparatuur die de werkefficiëntie verhoogt bij offshore olielekkages.
  6. Solgami, Prevalent (Ben Berwick) (Australië)
    Zonwering die elektriciteit genereert en de verlichting binnenshuis verhoogt.

Behoefte aan meer sociaal begrip

“De inzendingen van dit jaar vertonen een sterk bewustzijn van de verbondenheid van onze wereld en de behoefte aan meer sociaal begrip”, vertelt John Maeda, een van de juryleden. Maeda is gerenommeerd ontwerper en als kopstuk hightechdesign werkzaam bij het bedrijf dat de populaire blogdienst WordPress ontwikkelde. “Het is duidelijk dat de fusie van traditioneel en computer-aided design nu plaatsvindt, vooral in de gedachten van ontwerpers die met hun designs de grote uitdagingen van onze wereld willen aangaan.”

Topontwerpers en innovators

Voor de Lexus Design Award werkt Lexus samen met topontwerpers en innovators uit de wereld van kunst, design en technologie. Behalve John Maeda behoren andere grote namen tot de jury, onder wie toparchitect Sir David Adjaye en Paola Antonelli, senior curator van The Museum of Modern Art (MoMA) in New York.

Meer informatie over de Lexus Design Award 2019