Dynamische persintroductie Lexus RZ 450e

Dynamische persintroductie Lexus RZ 450e


Dynamische persintroductie Lexus RZ 450e


  • Van meet af aan ontworpen als elektrische SUV ontworpen met speciaal BEV-platform met laag zwaartepunt en optimale gewichtsverdeling
  • Lexus Driving Signature-filosofie: uniek rijgevoel door nieuwe technologieën, waarbij Confidence, Comfort en Control centraal staan
  • Standaard DIRECT4 All Wheel Drive Control voor elke Lexus RZ
  • Nieuwe features: dimbaar panoramadak en radiant heaters en Mark Levinson Premium Surround Sound
  • Veiligheid en comfort van het hoogste niveau: nieuwe features voor Lexus Safety System+
  • Lexus RZ valt qua formaat tussen Lexus NX en RX in
  • Lithium-ion accu met bruto capaciteit van 71,4 kWh en 15 jaar / 1.000.000 km garantie
  • Wereldprimeur: One Motion Grip steer-by-wire in combinatie met ‘steering yoke’ komt in 2025 op de markt

Lexus presenteert de RZ 450e, het eerste model van Lexus dat ‘from scratch’ als Battery Electric Vehicle (BEV) is ontwikkeld. Ontworpen volgens de Lexus Driving Signature-filosofie waarin rijplezier én verfijning hand in hand gaan. Geavanceerde technologieën als steer-by-wire besturing (One Motion Grip) en DIRECT4 vierwiel-aandrijving geven karakter aan deze nieuwe Lexus. De Lexus RZ 450e valt ook op door zijn Spindle Body design en een ruim en uitnodigend interieur. Het nieuwe model is een belangrijke mijlpaal op weg naar klimaatneutrale, duurzame mobiliteit. Vanaf 2030 biedt Lexus in Europa uitsluitend nog 100% elektrisch aangedreven modellen aan. In het derde kwartaal van 2023 staan de eerste exemplaren bij de Nederlandse dealer.

Lees verder

Exterieurdesign

Met zijn Spindle Body design springt de Lexus RZ 450e direct in het oog. Het nieuwe design is een logisch gevolg van de kracht en de dynamiek van elektrische aandrijving. Het front laat duidelijk zien dat het een Lexus is en dat de RZ 450e elektrische aandrijving heeft. Door het ontbreken van een verbrandingsmotor is de motorkap laag en het aantal koelopeningen beperkt. In plaats van de kenmerkende Spindle Grille heeft de RZ 450e een Spindle Shape. Deze driedimensionale vorm is overal in het design terug te vinden. Optionele bi-tone lak, waarbij ook de motorkap is meegenomen, accentueert het krachtige design nog eens extra. De smalle lichtunits sluiten naadloos aan op de uitgesproken wielkasten en de dagrijverlichting valt op door de Lexus L-vorm.

Krachtig silhouet

Het scherpe front is het startpunt voor een soepel en krachtig ogend silhouet waarmee de 4.805 mm lange RZ 450e geen twijfel laat bestaan over zijn SUV-kwaliteiten. De lange wielbasis van 2.850 mm en de wielen (18 of 20 inch) die op de hoeken van de carrosserie staan, benadrukken het lage zwaartepunt. De achterzijde heeft door de doorlopende lichtstrip tussen minimalistisch vormgegeven achterlichtunits en de uit twee delen opgetrokken achterspoiler een hightech uitstraling.

Om de auto zo efficiënt mogelijk te maken, is veel rekening gehouden met de aerodynamica. De RZ 450e heeft een lage luchtweerstand van 0,263 Cd. Een volledige cover onder de bodem van de auto draagt ook bij aan de lage luchtweerstand, waarbij de sectie vooraan de auto is voorzien van een gerimpeld oppervlak, dat voor betere stabiliteit bij hoge snelheid zorgt. De kleine opening in de grille kan gesloten worden op het moment dat er geen lucht nodig is voor de koeling.

Rijplezier gedefinieerd door Lexus Driving Signature-filosofie

De filosofie van de Lexus Driving Signature-filosofie bestaat uit drie C’s: Confidence, Comfort en Control en staat garant voor rijplezier en verfijning. Dit gaat samen met de specifieke pluspunten van elektrische aandrijflijn zoals snelle reacties en maximale precisie. Hierdoor reageert de RZ 450e naadloos op de intenties van de bestuurder, waardoor de RZ 450e zowel comfortabel als plezierig is om in te rijden. Geavanceerde technologieën als DIRECT4 vierwielaandrijving onderstrepen het natuurlijke gevoel met hun verfijnde feedback.

Nieuw platform

De RZ 450e heeft een speciaal voor elektrische aandrijving ontworpen platform als basis. Daarbij is de batterij onder het passagierscompartiment geïntegreerd in het onderstel. Dit maakt de constructie robuust en tegelijkertijd draagt het bij aan een laag zwaartepunt en een zeer gunstige gewichtsverdeling van 52% voor en 48% achter. Samen met een relatief laag gewicht resulteert dit in een weggedrag volgens de Lexus Driving Signature-filosofie. Daarbij heeft Lexus veel aandacht besteed aan geluidsisolatie. Omdat een elektrische aandrijflijn stil is komen weg- en omgevingsgeluiden sterker naar voren. Om eventuele geluiden te onderdrukken, is er van een nieuwe versie van Active Sound Control gebruik gemaakt.  

Lexus e-Axle

De RZ 450e maakt gebruik van de Lexus e-Axle, een tussen de wielen geplaatste compacte, modulaire unit waarin een elektrische motor, de overbrenging en de elektronische aansturing (ECU) zijn geïntegreerd. De RZ 450e heeft een e-Axle op zowel de voor- als de achteras. Beide units werken nauw samen met het DIRECT4 All Wheel Drive Control. De elektrische motor op de vooras levert een vermogen van 150 kW en de elektromotor achter is goed voor 80 kW. Het totale vermogen komt daarmee op 230 kW (313 pk).

Geavanceerde DIRECT4 vierwielaandrijving

Lexus introduceert na de RX nu ook DIRECT4 All Wheel Drive Control op de Lexus RZ. Dit intelligente systeem balanceert voortdurend de tractie van alle vier de wielen en verdeelt de aandrijfkracht automatisch en naadloos. Het resultaat levert stressvrije prestaties en een stabiel rijgedrag op, met een intuïtieve bediening die het gevoel van verbondenheid tussen bestuurder en machine versterkt. Door de samenwerking met de e-Axles is de aandrijfkracht volledig variabel te verdelen. Zo kan de RZ 450e in milliseconden overschakelen van voor- naar achterwielaandrijving of andersom; sneller dan elk ander mechanisch systeem. De verdeling van de aandrijfkracht is zelfs per wiel variabel. Het managementsysteem past de verdeling aan op basis van bijvoorbeeld snelheid, stuuruitslag en G-krachten. Doordat aanpassingen zo snel plaatsvinden, is het weggedrag altijd perfect aangepast aan de actuele omstandigheden. Zo draagt DIRECT4 bij aan het gevoel dat bestuurder en auto één zijn.

De voordelen van DIRECT4 in verschillende rijscenario’s: –

  • Starten – aandrijfkracht wordt veilig geleverd aan alle vier de wielen
  • Rechtlijnig rijden – voertuig blijft te allen tijde stabiel
  • Een bocht ingaan – van richting veranderen gaat soepel
  • Sturen door een bocht – sturen zorgt voor goede feedback
  • Accelereren uit een bocht – gemakkelijk voor de bestuurder om een precieze lijn te volgen
  • Een bocht uitkomen – zelfverzekerde, directe acceleratie

De balans van het aandrijfkoppel voor/achter is aangepast om ideale prestaties te bereiken. Details over de verdeling in verschillende rijsituaties worden weergegeven in de onderstaande tabel.

Efficiënt omgaan met elektriciteit

Onder de vloer van de auto bevindt zich een lithium-ion batterijpakket met 96 cellen en een bruto capaciteit van 71,4 kWh (netto circa 64 kWh) en is aantrekkelijk qua voertuiggewicht, waardoor deze Lexus garant staat voor een dynamisch rijgedrag en een groot uithoudingsvermogen. Kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid zijn kernwaarden van Lexus. Het geldt ook voor het batterijpakket, waarvan Lexus garandeert dat deze na 15 jaar minstens 70% van zijn netto-capaciteit behoudt.

Om de actieradius te maximaliseren biedt de RZ 450e keuze uit verschillende rijmodi, waaronder de Range mode. In deze stand is de maximum snelheid beperkt en wordt aandrijfkracht nog efficiënter verdeeld. Ook het uitschakelen van de airconditioning draagt hier bij aan het besparen van energie. De Lexus RZ haalt een verbruik van 16,8 kWh of 18,7 kWh per 100 km in de gecombineerde WLTP-cyclus, afhankelijk van de wielmaat.

In de de WLTP-cyclustest behaalt de Lexus RZ 450e in de meest luxe uitrusting met 20 inch wielen een actieradius van 395 kilometer. Naar verwachting worden de meeste exemplaren in Europa met deze velgen besteld. De versie met de hoogste range is de Lexus RZ 450e Comfort Line. Die auto heeft een WLTP-range van 440 kilometer. Deze bereiken zijn van toepassing op prestaties van volledige lading tot volledige uitputting van de batterij. Voor de gemoedsrust geeft het instrumentendisplay van de bestuurder echter het resterende bereik als 0 km weer vanaf het moment dat de laadtoestand van de batterij ongeveer 8% heeft bereikt.

Efficiënte koeling is de sleutel tot batterijprestaties en duurzaamheid. Een LLC-koelvloeistof met een lange levensduur en hoge weerstand wordt gebruikt voor zowel de lithium-ionbatterij als het BEV-systeem. Dit regelt de temperatuur en is een zeer efficiënt systeem dat helpt bij het handhaven van een stabiele batterij-output. Dit zelfs bij hoge belastingen, zoals cruisen op hoge snelheid of herhaald snelladen.

De batterijkoeling en het airconditioningsysteem van de auto werken samen, wat de vermogensprestaties verbetert, het cabinecomfort garandeert en een langere levensduur van de batterij ondersteunt. Bij gebruik bij koudere temperaturen kan een batterijverwarming worden geactiveerd bij het opladen van het voertuig. Deze maakt gebruik van de kachel in het airconditioningsysteem en werkt automatisch bij het gebruik van een DC-oplader.

Laden

Elke RZ is uitgerust met een compacte en lichtgewicht 11 kW-boordlader. Het opladen van de batterij wanneer aangesloten op een 3-fase laadpunt duurt ongeveer zes en een half uur; met behulp van een 1-fase voeding is de tijd ongeveer 10 uur; aangesloten op een DC-snellaadsysteem, kan de accu in ongeveer 30 minuten naar 80% worden geladen met maximaal 150kW. Met de Lexus Link-app kunnen eigenaren van tevoren een oplaadtijd instellen om gebruik te maken van daluren en kunnen ze gemakshalve een laadschema programmeren. Ook preconditioneren van de auto is mogelijk met de Lexus Link-app.

Direct en precies sturen met One Motion Grip

Een wereldpremière een één van de belangrijkste nieuwe technologieën van de Lexus RZ 450e is One Motion Grip steer-by-wire. Dit stuursysteem werkt volledig elektronisch: er is geen mechanische connectie tussen het stuur en de wielen, wat zich vertaalt in directe reacties op stuurinput en maximale precisie. Door het ontbreken van de mechanische verbinding ervaart de bestuurder bovendien minder reacties in het stuur bij het rijden over slecht wegdek. Het systeem maakt de auto stabieler in rechte lijnen en in bochten. One Motion Grip staat ook voor optimale feedback onder alle omstandigheden. Het stuurgevoel is belangrijk voor het vertrouwen en de controle van de bestuurder. De ingenieurs van Lexus hebben ervoor gezorgd dat het systeem te allen tijde gevoel en feedback blijft geven, zodat er een sterke band blijft bestaan tussen bestuurder en auto. Vanaf 2025 wordt One Motion Grip optioneel geleverd op de Lexus RZ 450e.

Steering yoke

In plaats van een stuurwiel heeft een RZ 450e met One Motion Grip een steering yoke, die met zijn vlindervorm doet denken aan een stuur uit de racerij en is ontwikkeld met input en feedback van Lexus Takumi rijders. De steering yoke vereenvoudigt de besturing sterk. Zo is overpakken met de handen niet meer nodig. De bestuurder kan de handen altijd op de vaste positie aan het stuur houden. Door de slimme opstelling van stuur, dashboard, head-up display en het 14 inch multimediadisplay volstaan minimale hand- en hoofdbewegingen om de auto bedienen.

Het met hoogwaardige materialen afgewerkte interieur is een uitnodigende ‘open space’ met een clean en minimalistisch karakter. Ambianceverlichting maakt het mogelijk om bij elke rit een perfecte sfeer te creëren: deurpanelen kunnen verschillende licht- en schaduwpatronen laten zien.

Panoramisch dak: dimbaar en warmtewerend

Optioneel is de nieuwe Lexus RZ 450e leverbaar met een panoramisch dak dat is voorzien van een coating die infraroodlicht reflecteert en daarmee de opwarming van het interieur vermindert. Tegelijkertijd helpt dit dak op koude dagen om warmte juist binnen te houden. Met de elektrische dimfunctie is het dak met een druk op de knop ondoorzichtig te maken om direct zonlicht uit het interieur te weren. Door slim gebruik te maken van de geavanceerde features van het panoramadak hoeft de airconditioning minder hard te werken om in het interieur een aangename temperatuur te realiseren en te handhaven. Dit komt ook de actieradius ten goede.

Radiant heaters: voelt als een warme deken

Voor de bestuurder en de passagier is radiant heating op kniehoogte beschikbaar. De warmte die deze elementen uitstralen voelt als een warme deken rond de benen. De radiant heating draagt ook bij aan een snelle opwarming van de voorste inzittenden en vraagt minder energie dan verwarming van de hele cabine. De Lexus RZ 450e heeft standaard ook verwarmde stoelen. Vanaf de RZ 450e Executive Line is ook een verwarmbaar stuurwiel standaard.

Nieuwe kleuropties

De RZ wordt gelanceerd met nieuwe kleuropties, waaronder Aether, dat geïnspireerd is op blauwe luchten. Ook nieuw is Sonic Copper, dat tegelijkertijd debuteert op de nieuwe Lexus RX. Naast Sonic Copper zijn ook Sonic Chrome, Sonic Quartz en Sonic Iridium leverbaar, waarbij een geavanceerde verftechnologie wordt gebruikt die zorgt voor een groter contrast tussen licht en schaduw en een diepere, glanzendere afwerking.

Om het krachtige design extra te onderstrepen is de RZ leverbaar in een nieuwe bi-tone, waarbij een zwarte contrastkleur wordt toegepast op het dak, de gehele motorkap en de raamstijlen. Op de President Line zijn wanneer er wordt gekozen voor de bi-tone optie ook de wielkasten bumpers en sideskirts in het hoogglans zwart uitgevoerd.

Lexus Link: toonaangevende multimedia

De nieuwe RZ 450e maakt gebruik van het nieuwe Lexus Link multimediaplatform met standaard 14 inch groot touchscreen. Het systeem valt op door zijn snelheid, intuïtieve bediening en de nieuwste functies op het gebied van connectiviteit, routeplanning en informatie. De RZ 450e maakt onder meer gebruik van ‘always on’ cloud-navigatie. Dat betekent dat informatie over bijvoorbeeld files, ongevallen en wegomstandigheden direct in de routeplanning wordt verwerkt, waardoor elke trip nog efficiënter wordt.

Hey Lexus!

Het stembedieningssysteem begrijpt en regeert op natuurlijke uitgesproken opdrachten en verzoeken. De nieuwe on-board assistent is te activeren door ‘Hey Lexus!’ uit te spreken. Uiteraard zijn smartphones te koppelen via Apple CarPlay en Android Auto. Dankzij de data communication module (DCM) van de RZ 450e zijn veel functies over-the-air te updaten.

Fantastisch geluid

Mark Levinson, de premium audiopartner van Lexus heeft een volledig nieuw systeem ontwikkeld voor de Lexus RZ. De geluidsinstallatie met 13 speakers, die precies zijn afgestemd op de cabine van de RZ, kan alle genres muziek natuurgetrouw weergeven. De luidsprekers zijn optimaal gepositioneerd in de cabine: 9 cm Unity-luidsprekers links, rechts en in het midden op het instrumentenpaneel, acht bij negen inch (20×23 cm) woofers onderin de voordeuren en 9 cm Unity-speakers in de achterportieren. Een subwoofer van 22,4 cm maakt het geheel af. Laatstgenoemde Deze wordt in de achterdeur geïnstalleerd, waardoor verlies van laadruimte wordt vermeden.

Standaard wordt de Lexus RZ geleverd met een premium 10-speaker geluidsinstallatie, met heldere midden- en hoge tonen en rijke, duidelijke lage tonen. Net als de Mark Levinson-geluidsinstallatie kan de versterker hiervan ook omgaan met High Resolution-audiobestanden.

Assistentie van wereldklasse

Voor veiligheid van het hoogste niveau is de RZ 450e uitgevoerd met het Lexus Safety System+. Met dit pakket aan preventieve veiligheidsvoorzieningen van wereldklasse, is de Lexus RZ in staat om een nog breder scala aan ongevalsrisico’s te herkennen en erop te reageren. Door gebruik te maken van de datacommunicatiemodule (DCM), kunnen de veiligheidssystemen bovendien over-the-air worden bijgewerkt.

Het Pre-Collision System (PCS) maakt gebruik van een radar en camera met een groot detectiebereik. Zo kan het systeem een breder scala aan gevaren herkennen dan bij eerdere versies. Op een kruispunt met afslaand verkeer kan het systeem een mogelijke aanrijding voorkomen. De reactietijd is korter dan van eerdere versies en het systeem is nu ook in staat om motorfietsen te identificeren, evenals fietsers en voetgangers.

Emergency Steering Assist helpt de auto stabiel en binnen zijn rijstrook te houden wanneer de bestuurder een geparkeerde auto, voetganger of ander obstakel aan de kant van de weg moet vermijden.

De PCS biedt verder low speed acceleration suppression, waarbij plotseling, onbedoeld gebruik van het gaspedaal wordt herkend bij het rijden op lage snelheid.

Proactieve Driving Assist

Proactive Driving Assist (PDA) omvat Obstacle Anticipation Assist, Deceleration Assist en Steering Assist. Het systeem werkt bij lagere snelheden, bijvoorbeeld bij het rijden door de stad. De PCS-camera aan de voorkant scant het gebied voor de auto om te controleren op gevaren zoals voetgangers die op het punt staan over te steken of langs de kant van de weg lopen, geparkeerde auto’s en fietsers. Als er een botsingsrisico is, stuurt en remt de auto, terwijl de auto in zijn rijstrook blijft.

Veilig portieren openen met e-Latch

e-Latch met Safe Exit Assist komt zowel de veiligheid als het comfort ten goede. Een druk op de knop volstaat om een deur automatisch en soepel te laten openen, net zoals bij de nieuwste Lexus NX en RX. e-Latch is gekoppeld aan Blind Spot Assist, dat fietsers en andere verkeersdeelnemers van achteren ‘ziet’ naderen. Als dat gebeurt terwijl een inzittende gebruik maakt van e-Latch, wordt het automatisch openen van het portier direct gestopt. Maar liefst 95 procent van alle ongevallen, die ontstaan door het openen van deuren, zijn te voorkomen door het innovatieve e-Latch met Safe Exit Assist.

De RZ 450e is ook leverbaar met een digitale achteruitkijkspiegel. Deze zorgt voor een zicht naar achteren dat niet wordt belemmerd door hoofdsteunen en/of bagage. De slimme spiegel verbetert ook het zicht in de nacht.

Pionier van elektrificatie

Lexus heeft een zeer ruime ervaring op het gebied van elektrificatie. Bijna twintig jaar geleden, in 2004, kwam het met de eerste hybride-elektrische aandrijving op de markt in het luxury SUV segment met de Lexus RX 400h. Vrijwel alle nieuwe Lexus-modellen die in Nederland worden geleverd, zijn voorzien van krachtige en efficiënte hybride-elektrische technologie. De elektrificatiestrategie van Lexus borduurt daarop voort: nog voor 2025 introduceert Lexus meer nieuwe modellen met 100% elektrische aandrijving, met hybride-elektrische technologie en plug-in elektrische hybridetechnologie.

Vanaf 2030 biedt Lexus in Europa alleen nog 100% elektrisch aangedreven modellen aan.

Derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2023 worden de eerste exemplaren van de Lexus RZ 450e geleverd in Nederland. De prijzen beginnen bij 67.495 euro voor de rijk uitgeruste Lexus RZ 450e Comfort Line. Net als voor elke Lexus geldt ook voor de RZ 450e tot tien jaar of 200.000 kilometer garantie. Voor het batterijpakket geldt een langere garantietermijn: 15 jaar of 1.000.000 kilometer, mits de auto jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgt bij de Lexus-dealer.

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl

Lees meer

Bekijk alles