Lexus reikt ‘Beste Start-up’-creatieprijs uit aan The Ocean Cleanup

Lexus reikt ‘Beste Start-up’-creatieprijs uit aan The Ocean Cleanup

  • Oprichter Boyan Slat volgens jury ‘held met een grote drive’
  • Onderdeel van nieuw Nederlands initiatief: Creative Heroes Award
  • Lexus sponsor van award die kracht van creativiteit centraal stelt

Lexus heeft in verband met de Creative Heroes Award de ‘Beste Start-up’-prijs overhandigd aan Boyan Slat, oprichter van The Ocean Cleanup. De feestelijke uitreiking vond gisterenavond plaats op de karakteristieke evenementenlocatie Undercurrent aan het Amsterdamse IJ.

(Beelden eigendom The Ocean Cleanup – alleen voor gebruik persdoeleinden, niet voor commercieel gebruik.)

 

Lexus is – samen met ABN AMRO – hoofdsponsor van de Creative Heroes Award, een nieuw Nederlands initiatief dat de kracht van creativiteit beloont en de menselijke factor centraal stelt. De vakkundige 17-koppige jury van onder meer designers, architecten en creative directors heeft prijzen uitgereikt in de hoofdcategorieën Architectuur, Interieur, Product en NEXT GENERATION. De ‘Beste Start-up’-prijs maakt deel uit van de laatste categorie.

Plasticsoep

De 22-jarige Boyan Slat van The Ocean Cleanup studeerde aan de TU Delft en ontwikkelde een installatie die het drijvende kunststofafval – de plasticsoep – in oceanen opruimt. Hierbij maakt de uitvinding gebruik van de natuurlijke stroming. Met nieuwe technologie kan binnen vijf jaar 50 procent van de plasticsoep in de Grote Oceaan opgeruimd worden.

Lovende woorden

“Boyan Slat is een held met een grote drive, die zich jarenlang alleen maar met dit project heeft beziggehouden. Hij kijkt veel verder dan Nederland, zoekt naar manieren om een wereldwijd groot en actueel probleem op te lossen. Het is een project van één individu dat waanzinnig inspirerend is voor vele anderen”, aldus de lovende woorden van de jury. “

“Het is een project van één individu dat waanzinnig inspirerend is voor vele anderen”

Grootste ‘cleanup’ ooit

Boyan Slat: “De misperceptie bestaat dat creatief denken alleen is weggelegd voor de creatieve industrie en niet zozeer voor technologiebedrijven. Die worden verondersteld puur analytisch te denken. Bij The Ocean Cleanup doen we beide. Ik wil iedereen bedanken die de award mogelijk gemaakt hebben, inclusief de jury van de Creative Heroes Award. Volg ons tijdens de grootste ‘cleanup’ ooit.”

Lexus DNA

Duurzaamheid en innovatie zijn diepgeworteld in het Lexus DNA. Natuurlijk is ook hergebruik van middelen een belangrijke route naar een meer duurzame wereld alsook het gebruik van duurzame energie. Daarom is Lexus blij dat het Boyan Slat met de prijs ondersteunt.

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl

Lees meer

Bekijk alles