Lexus RC F: met een vleugje LFA

Lexus RC F: met een vleugje LFA

Lexus heeft juist op de motorshow in Detroit het doek getrokken van de RC F; een volledig nieuwe ‘performance car’ met een vleugje LFA. De RC F krijgt een geweldige 5.0 liter V8 mee, goed voor een vermogen boven de 450 pk en een reusachtig koppel van meer dan 520 Nm. Om alle sportieve aspiraties van de bestuurder en de kracht van de aandrijflijn in goede banen te leiden, heeft de RC F een handmatig instelbaar Torque Vectoring Differential.

Lees verder

‘De Lexus RC F is ontworpen om plezier mee te maken, ongeacht je kwaliteiten als bestuurder’, stelt chief engineer Yukihiko Yaguchi. ‘Er wordt wel beweerd dat sportauto’s listig zijn om te rijden. Maar dat klopt niet, zolang je weet wat je doet. Daarom ook kun je in de RC F als chauffeur zelf bepalen hoe je het liefst rijdt: gericht op maximale prestaties en minimale hulp? Of kies je voor een meer veilige modus? Maar welke instelling je ook neemt: de RC F blaast je omver!’

De krachtigste Lexus V8 ooit
Dat omver blazen, komt mede door de nieuw ontwikkelde V8. De motor heeft een cilinderinhoud van 5.0 liter en kreeg 32 kleppen voor het in- en uitademen. Door zijn vermogen van méér dan 450 pk en een koppel van 520 Nm, is het de krachtigste V8 – en meest hoogtoerige tegelijk – die Lexus ooit construeerde. De aandrijflijn wordt gecompleteerd door een Sports Direct Shift (SPDS) acht-traps-automaat die de V8 preciezer dan ooit laat reageren op de rechtervoet van de bestuurder.

Altijd een auditieve traktatie
Maar het blok is óók de zuinigste. Daartoe combineert Lexus de Atkinson Cycle en de Otto Cycle. Wordt met constante snelheid gereden of maar beperkt (extra) vermogen gevraagd, dan draait de V8 in de spaarzame Atkinson Cycle zijn slagen. Zijn prestaties nodig, dan wordt de krachtbron stante pede een Otto-motor; gretig de spierballen rollend. Daarbij worden bestuurder en zijn passagiers getrakteerd op een schitterend geluid. Tot 3.000 toeren per minuut, roffelt de RC F heerlijk diep en sonoor, daarboven klinkt de motor met het klimmen in toeren steeds opzwepender, om boven de 6.000 toeren per minuut helemáál los te gaan.

Torque Vectoring Differential kent drie standen
De (meer dan) 450 pk en 520 Nm van de 5.0 liter V8 worden naar de achterwielen geleid via een Torque Vectoring Differential; TVD. Dit differentieel – overigens een wereldprimeur voor een achterwielaangedreven auto met een voorin geplaatste krachtbron – kent drie standen: STANDARD, SLALOM en TRACK. In alle gevallen verdeelt het TVD de kracht in bochten zo over de achterwielen dat het wiel met het meeste grip het meeste vermogen krijgt toebedeeld. Hierdoor neemt de stabiliteit van de auto sterk toe, zeker als het gaspedaal dieper wordt ingetrapt.

Buitengewone mechanische grip
Onder de meeste condities zal de STANDAARD modus zonder meer toereikend zijn, maar wordt het traject uitdagend met veel bochten, dan is de SLALOM stand wellicht een betere keuze. En wie het volledig potentieel van de RC F aanspreekt, kiest voor TRACK. De mechanische grip in de nieuwe Lexus RC F wordt door de chief engineer sowieso al omschreven als ‘buitengewoon’. Dat komt – behalve door de aandrijflijn met de Torque Vectoring Differential – ook door de enorme torsiestijfheid van het chassis en een speciaal ontwikkelde wielophanging voor een zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht.

Beweegbare carbon fiber achtervleugel van de LFA
Zoals in de Lexus LFA supersportscar, is de beweegbare carbon fiber achtervleugel verzonken in het koetswerk. De vleugel verrijst bij snelheden boven de 80 kilometer per uur en staat garant voor extra aerodynamische grip én stabiliteit op hogere snelheden. Daarvoor zorgen ook de vlakke onderzijde van de auto, stabilisatie vinnen, air-management openingen aan de achterzijde van het koetswerk en de voorbumper en luchtinlaten aan de voorzijde van de auto.

LFA techniek zorgt voor optimale ademhaling V8
De 5.0 liter V8 motor ademt door een aantal luchtroosters, waarachter zich techniek bevindt die we eerder al terugvonden in de veelgeprezen LFA. In de carbon fiber motorkap treffen we dan ook openingen die erg veel lijken op die van Lexus’ in serie gebouwde supersportscar.

Keuze uit drie verschillende 19 inch lichtmetalen wielen
Door alle aanpassingen aan het koetswerk van de van nature al zo krachtige ogende Lexus RC, is een auto ontstaan met een even scherp als potent lijnenspel. De RC F oogt hierdoor onverzettelijk. Wie de RC F koopt, kan zelf kiezen uit één van de drie nieuw ontworpen 19 inch 10-spaaks lichtmetalen wielen, al dan niet in de Lexus fabriek met de hand gepolijst.

Interieur volledig gericht op prestaties
Zoals te verwachten viel, is het interieur geheel in lijn met de buitenkant van Lexus’ F model: volledig gericht op prestaties – zonder daarbij spartaans te zijn. Daarom ook werd het instrumentarium voor de RC F volledig nieuw ontwikkeld. Maar niet alleen de meters en displays zijn uniek, ook het stuurwiel, de lichtgewicht sportstoelen, pedalen en bekleding werden ontworpen om de inzittenden te helpen herinneren welke sportieve aspiraties de auto heeft.

Evolutie van instrumentarium uit de LFA
In het oog springt de beweegbare ring in het instrumentarium die we kennen uit de LFA, maar voor de RC F werd doorontwikkeld. Centraal staat de toerenteller waarin ook een snelheidsmeter is verwerkt. En afhankelijk van de gekozen rij-modus, kan de bestuurder op het instrumentarium – naast de gebruikelijke informatie – ook bijvoorbeeld G-krachten aflezen, een stopwatch bedienen en de water- en olietemperatuur controleren.

High grip stuurwiel geeft maximaal gevoel
Het thick grip stuurwiel laat zich stevig en trefzeker vastpakken, waardoor de RC F zich nog trefzekerder in bochten laat plaatsen. Maar ook de plaatsing van de pedalen en de positionering van de shift paddles achter het stuur zijn geoptimaliseerd voor maximaal gebruiksgemak onder extreme condities.

Moment van introductie
Het is nog niet bekend wanneer de Lexus RC en Lexus RC F hun debuut op de weg maken, noch wat de prijs zal zijn voor beide modellen. Ook het moment van introductie op de Nederlandse markt is nog niet vastgesteld.

Specificaties van de Lexus RC F

Lexus RC F
Vermogen Meer dan 450 DIN pk
Koppel Meer dan 520 Nm
Transmissie 8-speed Sports Direct Shift (SPDS)
Electronic Controlled Automatic Transmission with intelligence (ECT-i)
Zitplaatsen 4
Lengte 4.705 mm
Breedte 1.850 mm
Hoogte 1.390 mm
Wielbasis 2.730 mm
Aandrijving Op de achterwielen
Gewicht Doelstelling: onder de 1.800kg
Remmen Four-wheel power assisted disc brakes (speciaal door Brembo voor Lexus ontwikkeld) met Anti-lock Braking System (ABS) en Electronic Brake force Distribution (EBD) en Brake Assist (BA)
Velgmaten
(voor en achter)
V 19” x 9J
A 19” x 10J
Bandmaten
(voor en achter)
V 255/35/19
A 275/35/19
Acceleratie 0 – 100 Doelstelling: sneller dan de Lexus IS F (IS F = 4,8 seconden)
Topsnelheid Elektronisch begrensd op 270 km/u
Verbruik Doelstelling: zuiniger dan de Lexus IS F (IS F = 11,4 liter per 100km)

 

Aanmelden

Persberichten in uw inbox ontvangen?
Meld u direct aan!

Aanmelden

Press & Public Affairs

Guido Roozekrans
Manager Press & Public Affairs
Telefoon: +31 (0)162 585 377
E-mail: publicrelations@lexus.nl

Lees meer

Bekijk alles